Horizon Zero Dawn

2 views
0

Horizon Zero Dawn is gemaakt door Guerrilla Games en uitgegeven door Sony.

Nederlandse trots?

De game is zo mooi, zo goed en gemaakt door een Nederlandse Studio Guerrilla Games (bekend van de Killzone games), dat ik niet helemaal weet waar ik moet beginnen met mijn mening.

Wie is Aloy?

Aloy is de verstoten door “haar” stam en wordt opgevoed door Rost welke zich afvraagt wie haar moeder is, deze heeft ze namelijk nooit gekend. In de game begin je als jonge Aloy waarbij de de basics van de game geleerd worden zoals hunten / stealth etc. zeg maar de tutorial. Zodra je hier doorheen bent krijg je een hele mooie in-engine cinematic te zien waarin Alo langzaam maar toch ook snel groot wordt. Zodra ze groot is begint het echte avontuur.

Mechanische wereld

Bij een mechanische wereld denk je al gauw aan grauw/grijs/motoren kabels etc., Dat is er in Horizon Zero Dawn niet helemaal bij, het is een hele mooie natuurlijke omgeving waarin er behoorlijk wat mechanische elementen te vinden zijn, vooral als je in de grotten gaat kijken (zowel in de bergen als onder de grond).

Leren spelen

Ik ben blij dat ze bij Guerilla gekozen hebben niet je handje vast te houden maar dat je op je eigen houtje de immense open wereld mag en kan verkennen. Nadeel daarvan (en juist ook positief imo) is dat je robots tegen komt welke je helemaal nog niet aankunt en sowieso omdat ik al op de moeilijkste moeilijkheid speelde gewoon in 1 of 2 meppen op de grond lag.

Machine robots?

De tegenstanders in de game zijn voornamelijk robots in de vorm van bekende en minder bekende dieren en dino’s. In de tutorial leer je bijvoorbeeld hoe je het gemakkelijkste een “Watcher” (aka raptor) kunt benaderen en doodden. Maar aan de andere kant van het spectrum heb je ook de “Thunderjaw” en immense ik denk beste omschreven T-Rex vol met plate armor en een behoorlijk arsenaal aan wapens (variërend van Lasers tot mortars en discwerpers).

Scannen?

Aloy heeft in haar jeugd een mooi stukje techniek gevonden waarmee ze dingen kan zien en horen welke de mensen zonder dit stukje techniek natuurlijk niet kunnen. Voorbeeld is het scannen van de beesten in de wereld waardoor ze bijvoorbeeld zwakheden van de beesten kan zien.
Dit is zeer belangrijk en behulpzaam, zeker op de hogere moeilijkheden.

Immense Wereld

In het begin van de game zien je eigenlijk een hele grote fog of war, waardoor je totaal de schaal van de wereld niet ziet, dit bevat je pas zodra je aangekomen in de hoofdstad “Merridian”. Daar gaat letterlijk een wereld voor je open. Tijdens je reis kom je giraf-achtige beesten tegen die je wilt beklimmen en “gesync” (Ala Assassin’s Creed) hebt met de wereld. Iedere giraf moet je ook op een andere manier beklimmen het is niet gewoon een standaard riedeltje.

Combat

Combat voelt ontzettend goed, ondanks dat een console game is en ook nog eens zo’n immens grote wereld. Aloy is nogal acrobatisch wat haar vechtstijl zeker ten goede komt, zo hoef je niet altijd te sluipen maar kun je kiezen voor een meer “hands-on” ervaring.

Deel 2?

Ik hoop dat er buiten de uitbreiding welke voor later dit jaar op de planning staat er nog een deel 2 komt van deze game. Maar mocht dat zijn ga ik ervan uit dat het een release game gaat worden voor de nieuwe generatie consoles. Dit zou voor Sony zeker heel goed gaan uitpakken als ze dan doen.

Conclusie

Nu lijkt het natuurlijk dat ik mijn mening heb laten beïnvloeden door het feit dat het een game van eigen bodem (de Nederlandse bodem) is, dit is gelukkig helemaal niet nodig. De game is kort samengevat gewoonweg geweldig en zeker waard om een PS4 voor aan te schaffen, en mocht je al een PS4 is dit zeker een game die je gespeeld moet hebben.

Afspeellijst