Anthem

21 views
0

Anthem is gemaakt door EA Bioware, de game wordt gereleased op 22 februari wereldwijd op zowel pc als de consoles. Nu heb ik door mijn EA Access Premier een hele week onbeperkt toegang gehad tot de Early access.

Anthem is een game waarmee EA waarschijnlijk probeert in te breken het success van de door Bungie gemaakte Destiny Series. En ik moet zeggen ik heb me prima geamuseerd door de main story line.

Story

Daar verder op ingaande, alhoewel de game gemaakt is door Bioware valt me het tegen dat het verhaal gewoon rechtlijnig is, je hebt geen mogelijkheden om keuzes te maken welke impact zullen hebben op de verhaallijn. (Dit is toch wel iets wat je verwacht van Bioware als fan van de Mass Effect en Dragon Age series).

In de meeste games zul je als je terugkomt van de missie natuurlijk een update krijgen van het personage waar je de missie voor gedaan hebt, dat is hier natuurlijk ook echter zul je meteen ook met 4 – 7 andere mensen willen praten. Dit zorgde voor mijn gevoel ervoor dat ik meer met mensen aan het praten ben dan daadwerkelijk aan het schieten in de missies.

Intro

In de game begin je als “rookie” doe meteen in de actie gegooit wordt, je hebt een beginners javalin waarbij het eerste gevecht meteen in de “grootste storm” (aka Heart of Rage) is.
Tijdens deze intro missie leer je met je harnas genoemd “Javelin” om te gaan in zowel de beweging op de grond als vliegen.

Javelins

Na de intromissie mag je je eerste Javelin kiezen, waarbij je de keuze hebt uit 4 verschillende Javelins

  • Colossus – aka de tank
  • Ranger – de allround dps
  • Intercepter – de squishy melee
  • Storm – de ranged glass canon

Iedere Javelin voelt compleet anders, waarbij de Colossus bijvoorbeeld heel lomp, groot en traag is, is de Intercepter weer heel klein, licht en wendbaar. Dit zorgt ervoor dat de game voor alle Javelins heel anders aanvoelt en voor iedereen er wel 1 of 2 Javelins zijn welke men leuk zal vinden om te spelen.

Nu heb ik met mijn playthrough vooral de Colossus gespeeld, mede omdat we al een intercepter en een storm hadden, zodat we een leuke balans zouden hebben tussen de frames, en het is mij heel erg goed bevallen. Ja je bent lomp en langzaam, maar je hebt wel het gevoel dat je een paar klappen kunt hebben (en niet geheel onbelangrijk) dat je ze ook kunt uitdelen.

Loot

Ondanks dat het door de game bestempeld wordt als een “Looter shooter” is dit niet geheel waar, ja je krijgt loot echter kun je deze pas equipped zodra je terug bent van je missie in een van de 2 main hubs. Je ziet ook niet welke loot je gekrijgen hebt, allemaal maar “<rarety> item”. Kortom je weet welke graad van loot je gevonden hebt.

Nu zijn er 6 verschillende loot gradaties

  • Witte – Common
  • Groen – Uncommon
  • Blauwe – Rare
  • Paars – Epic
  • Oranje – Mastercraft
  • Geel – Legendary

Main hubs

In de Anthem zijn er 2 main hubs, waar je gear kunt aanpassen etc.

  • Fort Tarsis
  • Launch bay

In Fort Tarsis vindt je alle quest npc’s en andere missies terwijl in Launch Bay een (zoals Bioware het noemt) social hub komt, dit is een hub waarbij je tot 15 andere Javelins (spelers) rond ziet lopen en snel toegang hebt tot de facilities (forge/vault etc). Hier loopt geen enkele quest npc!

Conclusie

Anthem is een leuke game, de main story lijn vindt ik persoonlijk heel interessant, echter is het nog even de vraag wat er allemaal te doen is als “endgame” Ik ben gisteren level 30 geworden en zag dat er buiten de freeplay momenteel 3 strongholds (dungeons) zijn. Wel zijn er wat challenges die ik nog moet completen, natuurlijk weten we nog niet wat dit gaat brengen.

Pro’s

  • De game ziet er geweldig uit
  • Controls voelen goed
  • Fort Tarsis voelt levend, met veel npc’s welke lijken hun leven te leiden.

Con’s

  • Teveel “side” lore tussen de missies
  • In diverse missies zitten er gewoon extra laadschermen, waardoor je meer laadscherm ziet dan daadwerkelijk actie.
  • Launch bay heeft geen meerwaarde
  • Freeplay en strongholds zijn public indien je geen volle squad hebt

Anthem Afspeellijst